باشگاه اینترنتی اسپرلوس

دنیایی پر از خبرهای فناورانه و کسب و کاری

باشگاه اینترنتی اسپرلوس

دنیایی پر از خبرهای فناورانه و کسب و کاری

در این بلاگ به دنبال آموزش و تغییر سبک زندگی هستیم. برای رسیدن به این هدف سعی می‌کنیم مقالات مناسب را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه شوید..

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

خلق ایده های جدید با کمک ذهن پرسشگر

در بسیاری از اوقات ما ایده‌های جدید را نمی‌پذیریم زیرا تصور ما این است که پذیرش ایده‌های جدید به معنای از بین رفتن ایده‌های قبلی ما خواهد بود. اینکه ما به ایده‌های قدیمی خود پایبند باشیم و تمامی تلاش‌های خود را برای اجرا و پیاده‌سازی آنها انجام دهیم یک موضوع مهم و حیاتی است. امّا واقعیت این است که نباید هرگز خود را محکوم به وفاداری با ایده کنیم.

در بسیاری از اوقات ایده‌های جدید و خلاقانه را به خاطر یک تعصب کور کنار می‌گذاریم و این به معنای نابودی فرصت‌های جدید و ارزشمندی است که در مقابل ما قرار می‌گیرد.

ذهن پرسشگر

ذهن پرسشگر ابزاری برای کنار گذاشتن تعصب بیجا

اگر می‌خواهیم در کسب و کار خود رشد و بالندگی خوبی داشته باشیم باید تعصب را کنار بگذاریم. با تفکر نقادانه و ذهن پرسشگر با مسائل مختلف برخورد کنیم. اینکه بتوانیم همیشه این سوال را از خود بپرسیم که آیا راه بهتری برای انجام یک کار وجود ندارد باعث می‌شود تا به ایده‌های جدید امکان ظهور و بروز را بدهیم.

ذهن پرسشگر خود را تقویت کنید؟

انسان‌های موفق ذهن پرسشگری دارند. آنها همیشه به دنبال ایجاد تغییر در زندگی خود هستند و سعی می‌کنند با مسائل مختلفی که مواجه می‌شوند به شکلی متفاوت بنگرند. تغییر زاویه دید موجب می‌شود تا بتوانیم بهتر مسائل را واکاویی کنیم و از ابعاد مختلفی به یک موضوع بپردازیم.

ذهن پرسشگر سعی می‌کند سوالات متعددی را بپرسد و با یافتن جواب سوال چیز جدیدی را یاد بگیرد. چنین ذهنی مجبور است در مقابل پاسخ‌هایی که می‌یابد کاملا منعطف باشد و سعی کند به دنبال اجرای آنها، علیرغم تمامی مشکلات باشد. ذهن پرسشگر در مقابل ذهن پذیرنده قرار می‌گیرد. یک ذهن پذیرنده سعی می‌کند هر آنچه را می‌بیند و می‌شنوند بپذیرد و اجرا کند. چیزی در مقابل ذهن پرسشگر!!!

ویژگی‌های ذهن پرسشگر در مقابل ذهن پذیرنده

ذهن پرسشگر

  1. او سعی می‌کند سئوال کند و یاد بگیرد، منابع یک موضوع را پیدا کند و آن را به چالش بکشد.
  2. مقلّد کسی نیست و همیشه با تفکر انتقادی و پرسش‌گرانه نظرات دیگران را به چالش می‌کشاند.
  3. او همواره به دنبال خودآگاهی و رشد و توسعه فردی است. از تغییر نمی‌ترسد و اهل حرکت، آزمایش و یافتن روش‌های جدید است.
  4. تنها درباره موضوعاتی که تخصص دارد حرف می‌زند آن هم با احتیاط و کاملا مستند.
  5. شنونده فعال است. به دقّت حرف‌ها را می‌شنود و درباره آنها فکر می‌کند و بعد نظر خود را کوتاه و علمی بیان می‌مند.
  6. در حالی که با احساسات و عاطفه قویی دارد به راحتی فریب نمی‌خورد و سعی می‌کند به مسائل به دیدی کاملا منطقی بنگرد.
  7. خود را درگیر سوالات علمی می‌کند و برحسب تخصص خود به دنبال یافتن پاسخ‌های درست می‌باشد. او عاشق نظریه‌پردازی است و سعی می‌کند با شنیدن نظرات گوناگون به جمع‌بندی برسد.

ذهن پذیرنده

  1. با فرهنگ شفاهی بزرگ شده و سعی به حفظ مفاهیم کلی از روی داده‌هایی که به او داده می‌شود را دارد.
  2. تقلید می‌کند و یافته‌های دیگران را مورد تایید قرار می‌دهد. چنین فردی معمولا ایده جدیدی نمی‌دهد و تنها ایده‌های دیگرن را اجرا می‌کند.
  3. ذهنی مکانیکی دارد. او هرگز به دنبال خودآگاهی و خلق چیز جدیدی نیست. هر آنچه انجام می‌دهد از سرعادت است.
  4. مسئولیت پذیر نیست و نظرات غیر علمی می‌دهد.
  5. گوینده است و مدام حرف می‌زند.
  6. احساسی است و به راحتی تحریک می‌شود هیجان بخش از ویژگی ذاتی او است.
  7. هرگز خود را درگیر سوالات علمی یا فلسفی نمی‌کند. او هرگز به یک تئوری نمی‌تواند پاسخ دقیقی بدهد.

ایده‌های جدید تنها می‌توانند با کمک ذهن‌های پرسشگر در کنار تجارب موجود از ایده‌های قدیمی رشد کنند و به مرحله بلوغ برسند. یک ذهن پرسشگر هرگز با نظریات جدید مبارزه نمی‌کند بلکه سعی می‌کند تا این نظریات را به صورت علمی مورد بررسی قرار دهد و با پرسیدن سوالات مختلف نظریه یا ایده جدید را از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهد.

عدم سوگیری در یک ذهن پرسشگر باعث می‌شود تا بتوانند به مسائل بدون تعصب بنگرند  و راهکارهای درست را از شیوه‌های غلط تشخیص بدهند.

شما تا چه میزان دارای ذهن پرسشگر هستند؟

  • طراح سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی