10 ویژگی مهم برای ساخت و طراحی یک لوگو
در دنیای کسب و کارهای امروزی رنگها، نشانها و نوشتهها تاثیر بسیاری بر روی ذهن یک مخاطب میگذارند. کسب و کارهایی موفق هستند که بتوانند یک برندینگ تاثیرگذار را به مخاطبان خود ارائه دهند. بدون تردید رنگها، نشانها و علایم تجاری میتوانند در جذب یک مخاطب تاثیرگذار باشند.
لوگو یا همان نشان تجاری از موضوعاتی است که میتواند بر روی ذهنیّت یک مخاطب تاثیر بگذارد. برای اینکه یک لوگو خاص برای کسب و کار خود داشته باشیم باید به سراغ طراحی لوگو برویم.
تاکنون شما برای طراحی لوگو شرکت خود چه کاری کردهاید؟
اگر هنوز لوگو ندارید یا نتوانستهاید به یک طرح مناسب برای لوگو خود دست پیدا کنید حتما در ادامه این پست با ما همراه باشید تا بتوانید به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید.
چرا به یک لوگو نیاز داریم؟
شاید برای شما هم این سوال پیش بیایید که چرا به یک لوگو نیاز داریم؟
در پاسخ به این سوال باید به موضوع برندینگ و نقش آن در افزایش فروش و بازاریابی بپردازیم. مشتریان یک کسب و کار محصولاتی را خریداری میکنند که نسبت به آن محصول یک ذهنیّت مثبت و خوب داشته باشند. این ذهنیّت با کمک لوگو، شعار، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور و .. برای یک مشتری ایجاد میشود.
تمامی این عوامل را میتوان در قالب هویت بصری تعریف نمود. هویت بصری میتواند باعث ایجاد قدرت رقابتی یک کسب و کار در مقابل سایر مشتریان شود. تا اینجا به این موضوع پرداختیم که چرا طراحی یک لوگو حرفهای برای یک کسب و کار از نان شب هم واجبتر است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع لوگو بپردازیم.
معرفی انواع لوگو
ما میتوانیم برای کسب و کار یا سازمان خود نواع مختلفی از لوگوها را داشته باشیم. در مجموع با 4 دسته از لوگوها مواجه هستیم:
- لوگو تصویری: در لوگو تصویری تنها یک نماد و نشان قرار میگیرد. این نشان به مرور زمان در ذهن مخاطب مینشیند بطوری که با دیدن آن لوگو، محصولات یا خدمات آن برند به خاطر مخاطب میآید.
- لوگوی متنی: در لوگوی متنی یک متن یا چند کاراکتر که میتوانند بنام برند یا بخشی از آن باشد به مخاطب نمایش داده میشود.
- لوگوی متنی-تصویری: در این دسته از لوگوها شاهد ترکیبی از متن و تصویر هستیم.
- لوگوی شعاری: در این لوگو هم سعی میشود تا شعار برند در لوگو قرار داده شود. این شعار نشان دهنده ماهیّت و زمینه فعالیّت یک کسب و کار است.
ویژگیهای مهم در طراحی یک لوگو
1- سادگی
سعی کنید در لوگویی که طراحی میکنید تا حد امکان به سادگی و گویایی طرح توجه داشته باشید. لوگو برای مخاطب عادی طراحی میشود بنابراین طرحهای پیچیده نمیتوانند کارآیی لازم را دشته باشند.
2- جذاب و ارزش آفرین
یک لوگو باید جذاب باشد و برای کسب و کار ارزشآفرینی کند. لوگو باید قابلیت استفاده بر روی محصولات را داشته باشد. همچنین این لوگوها باید پیامهای دوستانه و رسالتی ارزشمند را به مخاطبین انتقال بدهند.
3- منحصر بفرد بودن
استفاده از طرحهای لوگوی آماده یا مشابه دیگر برندها هرگز نمیتواند ایجاد کننده تمایز برای یک کسب و کار باشد. انحصار در یک لوگو از جمله موضوعاتی است که باید در طراحی به آن توجه داشت.
4- توجه به روانشناسی رنگها
این که در هویت بصری و برندینگ دیجیتال رنگ و ترکیب رنگ اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل در طراحی لوگو باید به سراغ طراحان گرافیک حرفهایی برویم که دانش فنی در زمینه طراحی و درک مفاهیم هنری داشته باشند.
5- به کارگیری تصاویر و اشکال مناسب
اگر از لوگوهای تصویری استفاده میکنید به دنبال استفاده از تصاویر و اشکال مرتبط با کسب و کارتان باشیدکه مفهوم خاصی را به مخاطب شما انتقال دهند. اشکال هندسی میتوانند مفاهیم خاصی را به مخاطب القاء کنند، بنابراین در انتخاب آنها حساس باشید.
6- تغییر در لوگو
لوگو میتواند با گذر زمان و تغییر دیدگاهها طراحی متحوّل و دچار تغییراتی شود. اگر احساس میکنید لوگو و سایر طراحیهای شما نمیتوانند برای کسب و کار شما کارگشا باشد سعی در ایجاد تغییر در آنها داشته باشید. داشتن یک برند بوک میتواند به شما کمک کند تا بتوانید راحتتر به سراغ تغییرات در طراحیهای خود بروید.
7- ماندگاری
لوگو باید بتواند در ذهن مخاطب ماندگار شود. برای به یاد ماندنی شدن لوگو به سادگی و مینمال بودن لوگو توجه داشته باشید. این سادگی در کنار زیبایی ماندگاری یک لوگو را افزایش میدهد.
8- انطباق پذیری با سایر المانهای گرافیکی
یک لوگو باید انطباق پذیری بالایی داشته باشد زیرا ما از لوگو در سایت، پوسترها، کاتالوگها، پوسترها، پستهای اینستاگرام، کاورهای ویدئویی، تیزرهای تبلیغاتی، کارت ویزیت، سربرگ و.. استفاده میشود. همین موضوع ما را نیازمند به این میکند که طراحی حرفهای برای لوگو و سایر المانهای گرافیکی کسب و کار خود داشته باشیم.
9- یادآوری فعالیت سازمانی
لوگو باید ذهن مخاطب را به سمت فعالیت یک سازمان، محصولات یا خدمات و تواناییهای سازمانی ببرد. لوگو باید علاوه بر زیبایی مرتبط با فعالیتهای سازمانی هم باشد. این مرتبط بودن کمک میکند تا ارتباطات بهتری با مشتریان شکل بگیرد.
10- دوستانه بودن
امروزه کسب و کارهایی موفق هستند که بتوانند روابط دوستانه با مشتریان خود برقرار کنند. این دوستانه بودن باید حتما در طراحی لوگو نیز مدنظر قرار بگیرد. اطمینان بخشی به مشتریان باید با کمک طراحیهای دوستانه در لوگو نمود پیدا کند.
همانطور که در بالا صحبت کردیم یک لوگو باید بتواند ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کند. برای داشتن یک لوگو حرفهای باید به سراغ طراحان زبده رفت و از مشاوران کسب و کاری که شناخت خوبی از بازار و رقبا دارند استفاده کرد. ما در استودیو چکاد تمامی این خدمات مشاورهای و طراحی را بصورت یکجا و در کنار یکدیگر به شما ارائه میکنیم. همین حالا برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت اصلی ما مراجعه کنید یا با شماره تلفن زیر تماس بگیرید.
وب سایت استودیو چکاد
تلفن ما 09024009142
درباره استودیو چکاد:استودیو دیجیتال مارکتینگ چکاد یک آژانس خلاق در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. این آژانس خدمات
را به کسب و کارها ارائه میکند. چکاد به دنبال رشد کسب و کارها در فضای آنلاین است و معتقد است که رشد استودیو چکاد بطور مستقیم به رشد مشتریانش وابسته است. |
- ۰۰/۰۶/۲۳
درود روزتون بخیر
مطالب آموزنده و خیلی خوبی دارین
خوشحال میشم سری هم به سایت ما بزنید.
با تشکر