فرانچایز نوعی مجوز است که به فرانچایزگیرنده امکان دسترسی به دانش، فرایندها و علائم تجاری فرانچایزدهندئه را میدهد تا محصول یا خدماتی را تحت نام فرانچایزدهنده (فرانچایزور) بفروشد. صنعت فرانچایز در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. بهطور معمول افرادی که دارای مهارتهایی هستند ولی به دلایلی تمایلی به راهاندازی کسب و کار شخصی و توسعه برندششان را ندارند به سراغ فرانچایز میروند.
انواع فرانچایز چیست؟
سالیان متمادی است که فرانچایز یا همان اصطلاح فرانسویش یعنی فرانشیز در اکثر نقاط جهان مورد توجه بسیاری از برندها قرار گرفته است و از آن برای توسعه فعالیتهای تجاری استفاده میکنند. در فرانچایز میتوان در توزیع محصول، فرصتهای کسب و کاری، موقعسیتهای سرمایهگذاری و... استفاده کرد.
برای اینکه فرانچایزدهنده و فرانچایزگیرنده دچار مشکلات حقوقی نشوند باید برنامهریزیهای لازم را داشته باشند و با عقد قرارداد زیرنظر مشاوران کسب و کارها یا وکلای حقوقی شرایط لازم در توافقنامههای فرانچایزی را رعایت کنند.
تفاوت اخذ نمایندگی با دریافت مجوز فرانچایز چیست؟
باید توجه داشت که در فرانچایز روابط نقش مهمی در موفقیت دارند. یک فرانچایز موفق به برند اصلی و پشتیبانی آن وابسته است. باید توجه داشت که فرانچایزگیرندهها موظف هستند با نام برند اصلی فعالیت کنند. این در حالی است که در اخذ نمایندگی یک فرد یا شرکت الزامی برای استفاده از نام برندی ندارد که نمایندگی آن را در اختیار گرفته است. البته در نمایندگی همانند فرانچایز باید قوانین و استانداردهای برند اصلی رعایت شود.
فرصتهای کسب و کاری در قراردادهای فرانچایزی
- افراد بسیاری از تجربه و مهارت کافی در زمینههای خاصی برخوردارند، اما به دلایل مختلفی تمایل ندارند، کسب و کاری را از صفر راهاندازی کنند. فرانچایز برای چنین افرادی بسیار مناسب است؛
- از سویی دیگر، افراد یا شرکتهایی نیز وجود دارند که سرمایه کافی را در اختیار دارند، اما ایده راهاندازی کسب و کار سودآوری را در اختیار ندارند. چنین شرکتهایی نیز میتوانند با یافتن فرصتهای تجاری فرانچایزی در مدت زمان کوتاهی یک فعالیت اقتصادی مثبت و سودآور را در اختیار داشته باشند؛
- در نهایت بسیاری از افراد تمایل دارند تا پولشان را در ملک، صندوقهای سرمایهگذاری یا فعالیتهای تجاری مشابه قرار دهند. چنین افرادی باید از فرصتهای فرانچایزوری سرمایهگذاری استفاده کنند.
فرصت فرانچایزی را از کجا بیابیم؟
حالا که میدانیم فرانچایز چیست و چه کاربردی دارد باید به سراغ منبعی برای شناسایی فرصتهای کسب و کاری و سرمایهگذاری برویم. چه کسبی با مجموعهای از کارشناسان مجرب، آمادگی معرفی فرصتهای فرانچایزی را به علاقهمندان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
- ۰ نظر
- ۲۴ بهمن ۰۲ ، ۱۰:۳۱